سایکل توریسم یا سفر با دوچرخه

"سایکل توریسم یا سفر با دوچرخه" چیست؟

سایکل توریسم یا سفر با دوچرخه عبارت است از دوچرخه سواری برای روزها، هفته ها، ماه ها و حتی سالها که در نهایت شما در سراسر شهرها، استان ها و کشورها نسبت به توان و استقامتتان و بدون استفاده از نیروهای کمکی موتوری سفر میکنید.

به طور نمونه سفر با دوچرخه می تونه یک شب طول بکشه یا در یک سفر چند روزه شما می تونید لوازم، غذا و لباس هاتون رو بوسیله یک اتومبیل حمل کنید تا در نقاط معین شده تو مسیر در اختیار شما قرار بگیره.

شما می تونید به تنهایی یا بطور گروهی لباس های ضروری، تجهیزات، غذا و ابزار رو بر روی دوچرخه خود حمل کنید.


4 نوع اصلی سفر با دوچرخه


راه های بسیاری برای سفر با دوچرخه وجود داره ولی در کل به 4 گروه اصلی تقسیم می شوند:


1- سفر یک روزه طولانی


این نوع سفر در واقع سفر با دوچرخه به حساب نمیاد ولی یک روز کامل دوچرخه سواری کردنه. دو راه میشه برای این نوع سفر به حساب آورد:

خیلی ساده سوار دوچرخه تون بشید و شروع به حرکت کنید به طوریکه 24 ساعت یا کمتر طول بکشه. این شاید کمی بیشتر از زمانی باشه که نزدیک خونه تون دوچرخه سواری می کنید یا می تونید به کمک اتومبیل دوچرخه رو به مسافت دورتری ببرید و از اونجا با دوچرخه برگردید!

راه دیگه  که شما می تونید سفر با دوچرخه به حساب بیارید اینه که سازمانی یا نهادی، گروهی از دوچرخه سواران رو در محل مشخصی جمع بکنه و افراد با دوچرخه شون مسافتی رو در طی روز رکاب بزنند. معمولا مسافت این نوع در محدوده 100 الی 160 کیلومتر و در مدت زمان 24 ساعت میگذره و بعضی مواقع شما با پرداخت هزینه ای می تونید عضو این نوع گروه ها بشید.


2- سفر حمایت شده


این نوع، تورهایی هستند که بار شما (غذا، لباس، تجهیزات شب مانی و ...) به کمک وسیله ای به نقاط مختلفی که در مسیر مشخص کردید حمل بشه و شما فقط دوچرخه خالی رو برونید!

بعضی از این تورهای حمایت شده نیازمند پرداخت هزینه از سوی شما به فرد مورد نظره و اون شخص با اتومبیل شخصی یا اتوبوس یا ... لوازم شما رو به نقاط مشخص شده ببره و شما هم با دوچرخه حرکت کنید و به اون نقاط برسید. گاهی هم یکی دونفر از افراد گروه با وسیله ای لوازم گروه رو می برن و بقیه گروه با دوچرخه به محل مورد نظر حرکت می کنن.

مزیت این نوع سفر اینه که شما مجبور نیستید تمام وسایل و لوازم رو بر روی دوچرخه تون حمل کنید.  به راحتی بر دوچرخه تون سوار میشید و با سبک بالی و آسودگی رکاب می زنید و از مناظر لذت می برید!

 گاهی هم می تونید بپرید داخل وسیله حامل لوازم و لحظه ای دوچرخه سواری رو کنار بذارید!


3- سفر کارت بانکی!


این نوع سفر که گاهی سفر سبک نیز گفته میشه زمانیه که شما سوار دوچرخه تون بشید و هیچ لوازم و وسایلی همراهتون نباشه به جز لباس هاتون و یک کارت بانکی پر از پول! برای خرید وسایل مورد نیاز در مسیر.

به جای حمل چادر و کیسه خواب و ... برای شب مانی به هتل برید! یا به جای پختن غذای خودتون در طول مسیر راحت به رستوران برید، غذا بخرید و نوش جان کنید! البته این نوع سفر بیش از یک هفته طول نمیکشه و هیچ کس بجز خودتون زحمت حمایت از این نوع سفر رو نمیکشه!


4- سفر خودحمایتی


یعنی خودتون همه لوازم و وسایلی رو که برای حفظ بقا لازم دارید بر روی دوچرخه تون حمل کنید از قبیل: غذا، لباس، چادر، اجاق پخت و پز سفری و ...!

در این نوع سفر شما معمولا یا تنها هستید یا به همراه 1 الی 2 نفر از دوستان یا کسانی که علاقه به سفر با دوچرخه دارن. این نوع سفر امروزه از مشهورترین نوع سفر با دوچرخه به حساب میاد و ممکنه شما این اسم ها رو هم بشنوید: "سفر سنتی با دوچرخه" یا "سفر با دوچرخه با بار کامل".